خلال سالهای اخیر، خودروسازان تلاش میکنند تا خودروهای الکتریکی خود را نسبتبه خودروهای متداول بنزینی، ازنظر نفع اقتصادی قابلقبول علامت دهند؛ اما بهنظر میرسد که خریداران تمایل چندانی به استعمال گسترده از این محصولات ندارند و همین موضوع باعث شده است تا فروشندگان با مشکل ابهت روبهرو شوند.
تا اینکه در انجمن اروپا که اعضای آن ازطریق مالیاتهای سنگین، رانندگان خودروهای مصرفکننده بنزین فسیلی را جریمه میکنند، سال گذشته خودروهای جدید الکتریکی عزب ۲ درصد بازار را تشکیل میدادند. در همین حال، اتحادیه اروپا قصد دارد طی سالهای آینده میزان مجاز گازهای گلخانهای را بهشدت کاهش دهد.
دادههای متاخر انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) نشان میدهد رویای سبز هم گذاری اروپا بدون اعمال مشوقهای بیشتر برای فروش خودروی الکتریکی بغرنج است؛ بجهت هماکنون این وسایل نقلیه فقط در کشورهای ثروتمند زیاد محبوب هستند. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا هنوز با خودروی الکتریکی مردمی و عمومی بور اضافی دارد و شاید بتوان آن را داخل شرایط کنونی، یک رویا دانست.
گزارش اخیر سندیکا خودروسازان اروپایی نشان میدهد بها بیع خودروی الکتریکی داخل نیمی از کشورهای قد اتحادیه اروپا به کمتر از ۱ درصد میرسد. نیز هرچه سرانه تولید ناخالص تویی قلمرو پایینتر باشد، نرخ خرید خودروی برقی تو آن پایینتر خواهد وجود.
تنها کشورهای اروپایی که سهم بازار خودروی الکتریکی داخل آنها به بیشتر از ۵ درصد میرسد، سوئد و هلند هستند؛ درحالیکه این میزان بخاطر فنلاند ۳/۵ درصد است. آنچه هر سه ملک اخیر در آن مشترک هستند، سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار از ۴۷ هزار دلار است. کشورهای اروپایی که سهم بازار آنها زیر ۱ درصد است، همگی سرانه تولید ناخالص داخلی زیر ۳۲ هزاره و ۵۰۰ دلار دارند.
یافتههای انجمن خودروسازان اروپایی نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد سودا اسباب نقلیه الکتریکی هم گذاری اروپا تنها در ۶ کشور اتفاق میافتد که همه آنها ثروتمند هستند. در انتهای فهرست درآمد کشورهای سندیکا اروپا، لتونی صبر دارد که سال گذشته تنها ۹۳ دستگاه خودروی الکتریکیدر این ملک فروخته شد. سهم خرید خودروی الکتریکی در راسته لهستان به ۰/۲ درصد میرسد، درحالیکه این نمونه بخاطر اسلواکی و یونان به محنت تا ۰/۳ فصیح است.
خودروسازان اروپایی باید برای دستیابی به اهداف این سندیکا تکاپو کنند تا محصولاتی اقتصادی دراختیار عموم آدم قرار دهند. اما قطعاً خودروی الکتریکی با بها حدود ۳۵ هزاره دلار که صرفه اقتصادی داشته باشد، بسیار نادر است یا شعاع حرکتی فوقانی عرضه نمیدهد. هماکنون خودروسازانی شبیه جگوار، مرسدس بنز، آئودی و سایر خودروسازان لوکس بهدنبال تولید خودروی الکتریکی هستند. درحالیکه نیسان و رنو هنوز هم نقش مهمی در میدان خودروهای برقی بازی میکنند، محصولات این شرکتها همچنین ارزش پایین و صرفه اقتصادی بههمراه ندارند.
اگر دولتهای اروپایی تلاش کنند بوسیله اام اسباب نقلیه سنتی را از خیابانها خارج کنند، تو آینده با جامعهای عصبانی و بیتوجه روبهرو خواهند شد. راهحل بنیادی ازنظر ACEA، دخالت بیشتر دولتها بخاطر عرضه مشوقهای خرید خودروی الکتریکی است. اریک جانارت، دبیرکل انجمن خودروسازان اروپایی طی کنفرانسی مطبوعاتی در بارسلونا گفت:علاوهبر سرمایهگذاری داخل زیرساختهای شارژ، دولتهای بکلی انجمن اروپا باید از مشوقهای معنیدار و پایدار نصیب ببرند. آنها باید هرچه بیشتر مصرفکنندگان را بوسیله خرید خودروی پاک تشویق کنند. مردم سراسر هم گذاری اروپا بدون توجه بوسیله کشوری که تو آن زندگی میکنند، باید قادر بوسیله فروش وسیله نقلیه الکتریکی باشند؛ خواه این ناحیه در شمال، جنوب، شرق یا غرب اروپا و با هر وضعیت اقتصادی باشد. قابلیت مالی شهروندان برای خرید خودروهای مجهز به فناوری روز و بدون انتشار آلایندگی، باید بهعنوان اولویت مطلع دولتها مورد توجه قرار گیرد.
مقالههای مرتبط:رنو زوئی؛ پرفروش ترین خودروی الکتریکی اروپاجیلی، برند جدید خودروهای برقی با نام ژئومتری را رونمایی کرد
در زمینهی تولید، بسیاری از خودروسازان امیدوارند که بوسیله اهداف خویشتن برسند. هوندا خودروی الکتریکی جدیدی برای خریداران اروپایی داخل وضع دارد، اما ارزش بازپسین آن هنوز تائید نشده است. فولکسواگن روی پلتفرم MEB خود بهعنوان بنیان پیشرفت و تولید انبوه محصولات برقی تاکید میکند و منظور دارد قیمت نهایی را بوسیله زیر ۲۰ هزار دلار کاهش دهد. خودروساز آلمانی روی برند سئات بخاطر پیشگامی درزمینهی شارژ خودروی برقی سرمایهگذاری کرده است.
از لفظ دیگر، خودروسازان چینی نیز امیدوارند که ازطریق برندهایی مانند ژئومتری (Geometry) بتوانند در راسته اروپا رقابت کنند. ژئومتری یکی از برندهای تازهتأسیس جیلی بهشمار میرود که با هدف تولید خودروی الکتریکی اقتصادی اول بهکار کرده است.
هیئت قانونگذاری اروپا بهسختی تلاش میکند تا شرایط خودروهای الکتریکی را رونق دهد؛ اما همچنان خودروهای بنزینی با مقدار اندک و بدون محدودیت خاصی، بازار را تصاحب کردهاند.بیشتر بخوانید:شارژر فوق سریع پیئش؛ انقلابی داخل صنعت خودروبزرگراه برقی eHighway زیمنس در آلمان باز کردن شدنگاهی ژرف به شاسی بلند هیبرید چینی Lynk
درباره این سایت